Cum a venit căldura lui măsălar am pornit cu
băieţii mei şi cu sor-mea în căutarea unei iluzorii pojghiţe de răcoare pe
meleaguri transilvane.
Traseul îl întocmise Anca, cu două nopţi dormite la Bicfalău şi
apoi alte trei la Mălîncrav, sat din apropierea Sighişoarei.
Cum socoteala de acasă nu se potriveşte cu cea din tîrg, am făcut
din start o mica ajustare: ieşirea din Bucureşti, într-o sfîntă zi de luni, nu
s-a mai petrecut la ceasuri extreme şi matinale ci, oarecum binişor după orele
nămiezii.
După care a urmat un traseu pe cît de obişnuit, pe atît de lent şi
călduros. Bucureşti – Ploieşti – Valea Prahovei – Braşov – Bicfalău. Toate frumuseţile
naturii, vînzătoarele de afine şi mure, cît şi practicantele celei mai vechi
meserii din lume, toate asistau toropite de vipie la trecerea lungilor coloane
de maşini.
Între Comarnic şi Buşteni am testat atît răbdarea mea şi a
camarazilor din habitaclu (Aron, Nicodim şi sor-mea) cît şi anduranţa
ambreiajului. Timp total: o oră şi jumătate. În vremea asta, lumea din exterior
trăia, se bucura, plîngea, se îmbolnăvea şi se vindeca. Ciclic. Oameni se
năşteau şi mureau, doar noi, stoici, ca-ntr-un cuptor cu microunde, dotat cu
aer condiţionat, ne coceam lin, într-o anume răcoare.
După Buşteni, lucrurile au mers ceva mai bine şi, într-un final
cît-de-cît previzibil am ajuns la Bicfalău, numai bine cît să ne mai bucurăm
puţintel de canicula după-amiezii în vreme ce am cărat bagajele.
Cele două zile de Bicfalău (Big Fellow – cum înţelesesem initial
cînd sor-mea mi-a spus traseul) nu au excelat prin nimic. Zona – într-adevăr
liniştită nu mi-a reţinut atenţia în mod deosebit şi, culinar, nu pot nota
decît aperitivul primei seri: nişte rulouri de vinete umplute cu telemea de
capră, cu cuburi de roşii şi mozzarella. În rest – preţuri mari şi atît. Mă
rog, ar mai fi şi o plimbare cu o şaretă de trei locuri, de 30 de minute. Care
a costat fix o sută de lei… La Salzburg, ora de trăsură costa 75 de euro…
După două zile de Bicfalău, în care activităţile s-au
centrat în jurul unor deplasări consistente la Întorsura Buzăului (unde băieţii
au călărit), am părăsit localitatea şi am luat cap compas Mălîncravul, aflat la
mai puţin de 20 de kilometri de Sighişoara.
Drumul – bun şi neted – a fost însă la fel de cald ca şi cel
parcurs luni, de la Bucureşti la Bicfalău. Soarele ardea prin geamuri, iar
aerul condiţionat părea o glumă searbădă. Am ajuns în Sighişoara spre ora cinci
a după-amiezii, moment în care am poposit la o cîrciumă de la poalele cetăţii,
unde Aron şi Nicodim au vrut (se putea altfel?) pizza. Arşiţa era domolită la
terasă de pulverizatoare care pufăiau, din cînd în cînd, jeturi de ceaţă
răcoroasă, împrăştiată apoi peste mese de ventilatoare.
De aici în sus începe
cetatea – le-am spus, la sfîrşitul mesei băieţilor. Răspunsul a fost
prompt: păi, hai în cetate şi, fără
multe comentarii, Aron şi Nicodim au zbughit-o la fugă în direcţia indicată. A
fost necesară puţina muncă de lămurire ca să nu purcedem, la asfinţit, să
bîntuim prin cetatea Sighişoarei. Aşa am reuşit, puţin după ora şapte a serii,
să parcăm maşina în curtea casei unde am avut cartierul general în următoarele
trei zile.
Casa, cu o arhitectură tipică săsească, era pitorească şi
primitoare. Şi, extrem de important!, era răcoroasă. Mălîncravul, ca multe alte
sate din Transilvania, era un sat săsesc. Dar, după momentul anilor ’70 – ’80, cînd saşii au părăsit, într-o proporţie
covîrşitoare, satele lor din România, multe case din Mălîncrav au rămas pustii.
Sau aproape… Cum însă, fizica cere ca un gol să fie umplut, după modelul
cafelei cu înlocuitori, au apărut satele cu conlocuitori.
Fizionomiile blonde, de sorginte teutonă, au fost înlocuite de chipuri
măslinii, de populaţie sosită (hăt, demult) din zona Gangelui.
Culorile proaspete şi răcoroase ale caselor s-au schimbat
iar multe din construcţiile ce încă mai păstrează vreun Hans ori Johan scris pe
fronton, au devenit vişinii, grena, violet… La vremuri noi, cu oameni noi,
culorile-s tot noi! Şi tari.
De pe o colină, o biserică evanghelică fortificată veghează
la bunul trai al celor din Mălîncrav. Aceasta este menţionată pentru prima dată
în testamentul lui Nikolaus Apafi. Un act important pentru istoria satului şi a
bisericii evanghelice de aici a fost emis de către Papa Martin al V-lea, în 1424
făcînd referire la dreptul lui Nikolaus Apafi de a acorda indulgențe în capela
Sfîntului Sînge.
Istoria acestei biserici fortificate se leagă de numele unei
familii din marea nobilime latifundiară transilvăneană, Apafi. Chiar lîngă
biserica evanghelică, un conac, frumos restaurat, unde adăstau prin curte nişte
turişti cu potenţă financiară, aparţinuse
cîndva acestei familii. Primele acte care pomenesc existența Mălîncravului
datează din secolul XIV şi sînt legate de unele diferende asupra propietății, diferende
care nu s-au stins decît patru veacuri mai tîrziu cînd, mai multe propietăți
ale familiei Apafi ajung în posesia familiei Bethlen, printr-o hotărîre a
Curții de la Viena.
Aflată în plină restaurare, biserica pare să fie
închisă. Aron, feciorul cel mic, a încercat însă poarta de intrare şi – minune!
– era deschisă. Înăuntru, un restaurator german, ne-a îmbiat, prietenos, să
vizităm şantierul.
Adevărata comoară a bisericii din Mălîncrav este
pictura murală , cel mai bine păstrat ansamblu de pictură linear-narativă
gotică din secolul al XIV-lea. Cea mai mare parte a frescelor se află pe latura
nordică a navei principale și au fost realizate în jurul anului 1350.
Revenind în exterior, din incinta care înconjura odinioară
biserica nu s-a mai păstrat decît o centură simplă de zid și primele niveluri
ale turnului de poartă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu