În februarie 2002, la o temperatură de +15° C, am ajuns în
Sighişoara împreună cu Cezar. Ne întorceam de
la Tîrgu Mureş, unde acesta lansase o comandă pentru o linie de lenjerie
bărbătească, de a cărei imagine şi branduire mă ocupasem eu. Am hoinărit împreună
preţ de cîteva ceasuri prin cetatea semi-pustie, sub soarele neverosimil de
cald al lui făurar. Apoi am mîncat la o cîrciumă un gulaş iute şi mi-am promis
că voi reveni cît de curînd ca să revăd cetatea.
Pînă în această vară, însă nu m-am învrednicit să revăd
această bijuterie de oraş. După ce, la sosirea din Bicfalău, în trecerea spre
Mălîncrav, am poposit la o cîrciumă, vreme de două ore, cît au mîncat flăcăii
mei cite o pizza (deh, bucate traditional-medievale, într-un oraş cu aura
istorică), iar eu şi Anca ne-am cheltuit vremea dumicăţind cîte un şniţel parizian, era un must have o vizită mai lungă în cetatea unde s-a născut Vlad
Dracul.
La o oră potrivită, cu vipia soarelui în creştet, am descălecat
de pe caii-putere ai mîndriei automobilistice coreene. Sighișoara – în dialectul săsesc Schäsbrich, Šesburχ, în germană
Schäßburg, în maghiară Segesvár, în latină Saxoburgum / Castrum Sex este un
oraș cu o populație de 26.370 locuitori, potrivit recensămîntului din 2011. Că
vorbeam de recensămînt, datele confirmă tendinţa demografică înregistrată la
nivel national. Românii sînt 19.778 (75,0 %), în scădere cu 19,5% fațǎ de recensǎmîntul din
2002. Maghiari sînt 4.641 (17,6 %), în scădere cu 21,8%, Germanii sînt 396 (1,5
%), în scădere cu 36,4%. Singurii care înregistrează o creştere substantială
sînt ţiganii, 1.395 la număr (5,3 %), cu o sporire a numărului lor de 22,9%. Spre comparaţie, în 1910, din totalul
populației de 11.587 de locuitori, 5.686 erau germani, 3.031 români, 2.687
maghiari și 383 erau de alte naționalități, în 1930 număra 13.033 locuitori,
dintre care 5.236 germani, 4.366 români, 2.896 maghiari, 356 țigani, 146
evrei,iar în 1948, din totalul populației de 15.992 de locuitori, 9.363 erau
români, 6.320 germani, 2.136 maghiari, și 560 de alte naționalități.
Localitatea a fost întemeiată de coloniștii germani,
franconi din regiunea Rinului de nord, care fuseseră invitați să se așeze în
Transilvania de către regele Ungariei Geza al II-lea pentru a apăra granițele
de est. În această periodă istorică oamenii de etnie germană au fost denumți
saxoni, dar coloniștii germani adevărați, cunoscuți ca "sașii din
Transilvania", nu au nici o legătură cu saxonii din nord-estul sau
sud-estul Germaniei. Aceștia din urmă au primit în folosință fundus regius (pămînt crăiesc) și s-au
bucurat de drepturi și privilegii deosebite.
Istoria Sighişoarei este zbuciumată şi palpitantă. Mai ceva
ca un film d-al lui Sergiu Nicolaescu. Prima încercare majoră a fost marea
năvălire tătară din 1241, vreme pe cînd cetatea încă nu era fortificată.
Construcția zidului cetății, care are o lungime de 950 metri, a început un veac
mai tîrziu, în 1350. Dacă înălțimea inițială a fost de patru metri, în secolul
XV a fost înălțat cu încă pe atît. Zidul fortificaţiei avea 14 turnuri (fiecare
aparţinînd cîte unei bresle) și patru bastioane. În prezent mai sînt nouă
turnuri și trei bastioane, dintre care cel mai reprezentativ este Turnul cu Ceas
(Turnul Orelor).
Între 1431 și 1435 Vlad al II-lea Dracul a stat la
Sighișoara, așteptînd momentul prielnic de a urca pe tronul Țării Românești. În
acea perioadă stăpînea întreaga regiune în numele lui Sigismund de Luxemburg,
regele Ungariei. Se pare că în această perioadă (în 1431, mai exact) s-ar fi
născut la Sighișoara şi Vlad Țepeș (locul în care se presupune că ar fi venit
pe lume fiind acum o cîrciumă cu o terasă cochetă, unde se poate bea o cafea
bună). Numărul mare de viespi care roiesc deasupra clienţilor ce-şi sorb
inocenţi cîte un cappuccino par să
fie duhul lui Ţepeş, venit să mai împungă pe cîte unul, din cînd în cînd…
Pentru că în 1514 nu exista încă serialul “Midsomer murders”,
pe cînd războiul țărănesc a lui Gheorghe Doja se răspîndise în aproape întreaga
Transilvanie, țăranii din jurul Sighișoarei s-au strîns în jurul unui anumit
Ioan Secuiul (se zice că ar fi fost chiar fratele lui Gheorghe Doja) și şi-au
rezolvat nevoia de show, entertainment şi
adrenalină, omoarîndu-l puţin pe primarul Anton Polner și pe soția
acestuia. Sex, drugs & rock’n roll.
După care, viaţa a continuat liniştită.
Jocuri simpatice de societate au înveselit şi generaţiile
ulterioare. În 1601, de exemplu, cetatea a fost atacată și prădată de trupele
conduse de generalul Basta, iar oamenii au scăpat cu viață după de au plătit o
răscumpărare de 50.000 de florini, "bani împrumutați", cum menționa
cronicarul Krauss. Un fel de "Monopoly", avant la lettre. Trei ani mai tîrziu, o nouă metodă de control al creşterii
demografice a apărut în viaţa sighişorenilor: ciuma. Astfel, în 1603, 2.000 de
locuitori au murit din această pricină, iar în secolul următor, în 1709 mai
exact, numărul celor ce au beneficiat de această metodă pe cît de radicală, pe
atît de eficientă, a fost dublu.
Cînd mergi prin cetate, pe ziduri se observă multe semne
încîrligate, cum ar fi cizme, ciocane, compase şi echere. Cu tradiţie, breslele
meșteșugarilor din Sighișoara (19 la număr) și-au primit primele statute în
1376, în care erau înglobate cutume și obiceiuri mai vechi.
S-au luat măsuri
care interziceau mărirea numărului angajaților, s-a organizat planificarea
procurării materiei prime şi altele. Concurența între bresle era dură, iar cea
dintre breslele din diferite orașe era cam ca-n filmele cu Steven Segal.
De
exemplu, dacă lăcătușii din Brașov aduceau la tîrgul din Sighișoara
"lacăte și broaște proaste", lăcătușii sighișoreni aveau dreptul să
le confiște. Aia da protecţie a consumatorului!
Previzibil, meșteșugarii au devenit tot mai înstăriți și au
ajuns să aibă reprezentanți în sfatul cetății. Lucrul acesta era nemaivăzut
pînă atunci, dat fiind faptul că funcţiile de decizie fuseseră rezervate
exclusiv patricienilor feudali. Primul
meșteșugar care a ajuns în sfatul cetății, cu funcție de jurat, a fost un
reprezentant al breslei aurarilor, Nikolaus, în 1393. Din acest moment, drumul
lojilor spre funcţiile decizionale a fost deschis. Breslele au fost desfințate
în 1884, deoarece își pierduseră semnificația. Zidarii operativi au fost înlocuiţi de zidarii speculativi. Gloria societăţilor esoterice intraseră în rutina cotidiană.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu