miercuri, 3 aprilie 2013

Trenul Regal, la peronul 14


Fără surle şi trîmbiţe, garnitura Trenului Regal a fost trasă la peronul 14, din Gara de Nord. La capul trenului te întîmpină, în uniformă, elegant, mecanicul trenului. Mustăcios şi hîtru, îţi urează bun-venit şi te pofteşte în vagoane.
Trenul regal este compus din cinci vagoane de tip salon și pentru dormit. La remiza de la Mogoşoaia mai adastă un vagon însă, ce-şi aşteaptă restaurarea şi care servea drept vagon-garaj, capabil să adăpostească patru automobile.



 
Întreg ansamblul respiră o eleganţă sobră, fără încărcături inutile şi poleieli ieftine. Stilul vremii transpare din ansamblul decoraţiunilor, tributare Bauhausului şi cu accente de Art Deco tîrziu, diluat de liniile mult simplificate şi epurate de accesoriul decorativismului.




În vagonul-sufragerie se află Salonul Regal, cu o masă de 24 de locuri, imediat urmat de un salon mai mic, de numai 12 locuri. Finisajul este elaborat şi de o eleganţă plină de discreţie. Furniruit cu lemn de mahon și santal, salonul era destinat dineurilor oficiale sau primirilor simandicoase. 
Corpurile de iluminat, zvelte şi vaporoase, provin din atelierele de la Murano, scaunele şi fotoliile sînt tapițate cu piele de Cordoba, iar oglinda este fabricată din cristal de Boemia.
Vagonul care a servit drept dormitor cuplului regal cuprinde două cabine, despărțite de o baie complet utilată și o cușetă cu două locuri, cu paturi suprapuse, ce era folosită de cele mai apropiate două persoane care serveau cuplul regal. Vagonul mai cuprinde un mic salon pentru micului dejun și o mică bucătărie.  


Surprinzîndu-mi privirea îndreptată spre tablouri, însoţitorul vagonului îmi spune că sînt din colecţia Casei Regale.
 
Vagonul sufragerie și vagonul dormitor regal au fost construite, în 1928, la uzina Ernesto Breda din Milano.






Vagonul dormitor destinat însoțitorilor este format din două cabine cu paturi duble și cu grup sanitar cu cadă și din alte două cabine cu paturi suprapuse.

















Vagonul clasa I dormitor oferă șase cabine cu pat și lavoar individual, iar cel de clasa a II-a cuprinde opt cabine de cîte două locuri, cu lavoar individual în fiecare cușetă. 

Fiecare vagon este deservit de cîte o centrală termică proprie, ce funcţionează cu lemne şi cărbune, pentru a asigura pasagerilor căldura şi apa caldă.
Extrem de bine conservate, vagoanele reprezintă nişte bijuterii ale tehnicii.


Trenul poate fi vizitat pînă pe 7 aprilie, în Gara de Nord, între orele 9 şi 19. Un bilet costă 12 lei pentru un adult şi 9 lei pentru un copil.