duminică, 18 noiembrie 2007

Bucatarie postmoderna III: Waitin’ for Santa (in memoriam Radu Anton Roman)

- 400 g creveti decorticati
- 800 g mix de legume (porumb, morcov, orez, gogosar, mazare, fasole verde, ciuperci taiate)
- Doua pahare de vin
- 1 pahar mic de Zaraza (pentru ca, nici anul acesta nu mi-am schimbat masina, nu mi-am luat bluetooth si nici vila cu piscina)
- Doua linguri de bulion de tomate
- Trei lingurite de zahar
- Putin ulei
- Condimente : chimen macinat, cimbru, coriandru, scortisoara, piper negru, trei cuisoare pisate si feniculi de anason macinati, trei catei de usturoi, Worcestshire Sauce
- O lamiie
- Mustar iute de Dijon
- Sos Tartar
- Sare dupa gust

Timp de preparare: 35 - 40 minute


Cum a venit Postul Craciunului – nici nu imi dau seama. Mai adineauri ma dadeam de-a dura pe malul marii, cautind pietre cu gaura, sa mi le atirn la git si acum, iaca, zgribulit, ma veselesc duminicile, fiindca-i hart la peste.





Cum am idei putine (dar fixe), duminica asta am privit din nou in ochi crevetii (decorticati) si, ca-n bancul ala cu iepurasul fara sapca, m-am pus din nou pe chinuit aceste pasnice dihanii, poposite-n congelatoarele de la Selgros de hat, taman-departe, tocma’ din Oceanul Indian.




Ca sa nu se simta stingheri aici, pe meleagurile mioritice, am lasat mindretea de creveti roz sa guste un pahar de vin rosu, dintr-acela care nu-i conform cu indicatiile pretioase ale Uniunii Europene, un zaibar tinar si tumultos, contaminat de perfectul simplu al gustului frust din via doljana ce l-a nascut.




Pentru ca sa stiu o treaba, am presarat pe deasupra chimen macinat, cimbru, coriandru, scortisoara, piper negru, trei cuisoare pisate si feniculi de anason macinati. Dupa care, am lasat crevetii sa se desfete in acest jacuzzi aromatizat si-am inceput a ma ocupa si de celalalte acareturi ce-aveau sa intregeasca mincarea.




Am luat carevasazica mixul de legume pe care-l ochisem mai din timp si l-am zvirlit cu luare-aminte intr-o tigaie-n care se-ncinsesera zdravan vreo doua linguri de ulei.

Cubuletele vesel colorate au prins iute-a sfirii si, nu dupa mult timp am pus peste ele doua linguri de bulion,



trei lingurite de zahar si am stins totul cu un pahar de zaibar dintr-acela negru, de-ti coloreaza si buzele si dintii. Fara sa-mi iau ochii de la tigaie am prins a amesteca-n continuu, ca nu carecumva sa se prinza de teflonul imperialist leguma noastra neaosa.

Cind totul a scazut, am pus peste legume veselii creveti, cu tot cu zeama lor parfumata de vin si mirodenii si, amestecind intr-una, am mai stat vreo zece minute – un sfert de ceas pina sa decid incetarea focului.


Moment in care, usturoiul, paharelul mic de Zaraza, zeama de la lamiie si citeva picaturi de Worcestshire Sauce au avut taman rolul unui curator ce deschide o expozitie de arta.


Pour la bonne bouche, la servire se va pune, alaturi, o lingurita de mustar si una cu sos Tartar. Iar totul se uda cu (cum altfel ?!) un vin alb, sec. Poate, de Tirnave. De ce nu ?

Niciun comentariu: